4 fasen


De 4 fasen van DietExit die jou gaan helpen met het afvallen zonder dieet. Raak je overgewicht kwijt en blijf op je gewicht.

Fase 1: Drie maaltijden per dag
Fase 2: Wordt bewust van je voedsel
Fase 3: Balans
Fase 4: Consolidatie


Meld je nu aan en begin direct!




Fase 1: De Gewenning


Fase 1 van DietExit kenmerkt zich door:
Het letterlijk wennen aan een vast eetpatroon van drie maaltijden per dag.


Dit klinkt eenvoudig en lijkt een niet al te zware opgave. Maar daarin schuilt meteen het probleem. Een tijdje drie maaltijden per dag eten geeft namelijk al snel het idee van: "zie je wel dat ik het kan, niks moeilijks aan," om vervolgens ongemerkt weer te vervallen in het oude eetpatroon. Waarom? Omdat je daaraan al heel lang gewend bent. Daarom!

Wennen betekent dus echt letterlijk wennen. Het moet zo'n automatisme worden dat drie keer per dag eten op den duur geen bewuste opgave meer is. Het wordt iets vanzelfsprekends.

Om dat te bereiken gelden er voor Fase 1 van DietExit de volgende regels:

Drie maaltijden per dag
  • Ontbijt
  • Lunch
  • Avondeten (mag een voor- , hoofd en nagerecht bevatten)
Tip:
  • Sla NOOIT een maaltijd over
  • Ook al heb je geen honger, je eet altijd IETS
  • Zorg dat je dagelijks gevarieerd eet. Of probeer anders steeds gevarieerder te gaan eten. Als je geen liefhebber bent van bijvoorbeeld groente, probeer er dan toch een paar keer per week wat van mee te pikken.
Geen voorgeschreven gerechten en/of hoeveelheden
  • Je bepaalt zelf wat en hoeveel je per maaltijd eet
  • In Fase 1 wordt (nog) niet gelet op calorieën (mag wel, als je dat wilt)
  • Je eet rustig en kauwt je eten lang
  • Je eet per maaltijd minimaal tot je geen honger meer hebt
  • Je probeert niet langer te eten dan 25 minuten (korter is nooit een probleem)
Tip:
  • Jezelf proberen in een zo kort mogelijke tijd vol te proppen met allerlei voedsel is natuurlijk nooit verstandig
  • Probeer van je eten te genieten
  • Het behoeft geen betoog dat wij je afraden om te proberen alleen maar vette en ongezonde producten te 'scoren'
Drie stuks fruit per dag
  • Alle soorten fruit zijn toegestaan
  • Een glas fruitsap wordt geteld als één stuks
  • Fruit mag zowel tijdens als tussen de maaltijden genomen worden
Eén eenheid zuivel per dag
  • Een glas melk of een beker (fruit)yoghurt, (vruchten)kwark etc. kan worden geteld als één eenheid
  • Mag tijdens een maaltijd (bijvoorbeeld bij het avondeten als toetje) of tussendoor
  • Boter op brood, kaas etc, hoef je niet tot eenheden zuivel te rekenen.
Tip:
Niet dat het meteen het grootste probleem is, maar probeer te voorkomen dat je zowel een toetje bij het avondeten neemt als ook nog een eenheid zuivel op een ander moment van de dag

Geen suikerhoudende (fris)dranken
  • Geen cola, limonade, etc
  • Light-dranken zijn toegestaan, maar probeer die te beperken
  • Koffie en thee uiteraard zonder suiker (zoetje erin is toegestaan)
  • Koffie en thee met melk proberen te beperken
Tip: Water drinken is nog altijd het beste en kan in Nederland gewoon uit de kraan

2 tot 3 glazen alcohol per dag en uitsluitend tijdens het avondeten
Waarschuwing!: Geen drúppel alcohol onder de 18 jaar!
  • Uiteraard alleen als je ouder bent dan 18 jaar
  • Geen alcohol tijdens het ontbijt of de lunch
  • Geen alcohol tussen de maaltijden door
  • Geen alcohol na het avondeten
Tip: Helemaal geen alcohol drinken is natuurlijk nog altijd het beste

Voor het nemen van snoep, koekjes of enig ander product met toegevoegde suikers, tussen de maaltijden door, geldt in Fase 1 geen enkel excuus
  • Futloosheid, beverigheid, hoofdpijn etc. zijn geen van allen excuses voor het nemen van enig snoepje, koekje of ander product met toegevoegde suikers tussen de maaltijden door
  • Wie behoefte heeft aan dergelijke zoetigheden, stilt die behoefte uitsluitend tijdens de maaltijden
  • Dus tijdens de maaltijden een boterham met chocoladepasta, hagelslag of suiker eten is geen enkel probleem
Waarschuwing!: Bij twijfel over je gezondheid door enige lichamelijke reactie, in relatie tot het eten van drie maaltijden per dag en/of het innemen van minder suiker per dag, raadpleeg je altijd je huisarts of andere daartoe bevoegde zorgverlener!

Je mag zo nu en dan (bij hoge uitzondering) een maaltijd vervangen voor een 'buitengewone omstandigheid'
  • Dit is werkelijk de leukste regel van allemaal... klik [ hier]
Waarschuwing!: Gebruik deze regel verstandig!

Je houdt Fase 1 vol tot het je werkelijk geen enkele moeite meer kost.
  • Je bepaalt helemaal zelf of je klaar bent voor Fase 2
  • De Periodieke Test kun je nemen als leiddraad
  • Pleeg overleg met je DietExit vrienden en supporters
  • Onszelf voor de gek houden kunnen we allemaal. Dat doe jij dus niet.
Tip: Neem je per ongeluk een onjuiste beslissing, kun je altijd weer terugkeren naar Fase 1