4 fasen


De 4 fasen van DietExit die jou gaan helpen met het afvallen zonder dieet. Raak je overgewicht kwijt en blijf op je gewicht.

Fase 1: Drie maaltijden per dag
Fase 2: Wordt bewust van je voedsel
Fase 3: Balans
Fase 4: Consolidatie

Meld je nu aan en begin direct!




Fase 2: De Bewustwording


Fase 2 kenmerkt zich door:
Ik weet wat ik eet en ik doe er iets aan.


In Fase 2 komt de aandacht te liggen op wat er nu precies gegeten wordt, in welke hoeveelheden en in welke frequenties.
Ter inleiding eerst even dit:

1: Iedereen weet dat een frietje met een snack ongezonder is en meer vet bevat dan een maaltijdje gestoomde groenten en een kipfiletje van de grill. Dat is niet zo moeilijk voor te stellen. Maar omdat in het programma van DietExit nu eenmaal alles gegeten mag worden en dan ook nog eens in de hoeveelheden die je zelf bepaalt, kan het geen kwaad om er eens bij stil te staan hoe vaak je kiest voor de friet in verhouding tot de groenten. Dit geldt natuurlijk ook voor mensen die worstelen met de keuze tussen bijvoorbeeld een pizza met vier soorten gesmolten kaas of een bord droge witte rijst met roerbakgroenten. Of een witte boterham met echte boter en pindakaas of een bruine boterham met sandwichspread. Het gaat om het principe en ik denk dat jij mij wel begrijpt.

2: Omdat DietExit niets voorschrijft over wat en hoeveel je mag eten, staat ook niets jou in de weg om tijdens de maaltijden ook maar één enkele ongezonde lekkernij te laten staan. Toch kan het geen kwaad om eens te checken hoe vaak, of misschien wel: hoe zelden je werkelijk iets laat staan waarvan je eigenlijk wel weet dat het niet zo gezond is.

3: Tijdens het avondeten toch nog maar een tweede of derde bord volscheppen omdat het zo lekker smaakt en omdat het toch mag? Tijdens de lunch of het ontbijt toch maar een paar extra boterhammen nemen omdat het zo lekker smaakt en omdat het toch mag? Hoe vaak doe je dat? Wel eens een keer, wekelijks of dagelijks?

Waar wil ik nou met jou in Fase 2 heen? Wel, naar het volgende:

Je gaat proberen om je dagelijkse voedselinname te analyseren en leren daar verstandig mee om te gaan. Je weet tenslotte wat je allemaal lust, maar je wilt ook weten wat je daarvan allemaal niet zou moeten eten en wat juist wel. Met als uiteindelijke doelstelling daar je voordeel uit te halen en te kunnen zeggen: Ik weet wat ik eet en ik doe er iets aan.

 
Die laatste zin, "Ik weet wat ik eet en ik doe er iets aan," is simpeler uitgesproken dan nagekomen. Deze zin komt niet voor niets pas voor in Fase 2. Als je dit gaat proberen terwijl je nog een strijd aan het leveren bent om sowieso drie maaltijden per dag vol te houden, dan heb je hier nog niets te zoeken. Wie te snel met Fase 2 begint gaat binnen anderhalve week kopje onder en eet er in no-time vijf kilo bij. Vergelijk het met doorslaan na een streng dieet en het jojo-effect dat daarop volgt . Niet doen dus!

>>Zodra je merkt of ook maar het minste signaal krijgt dat Fase 2 (voorlopig nog even) te hoog gegrepen is, plaats jezelf dan direct terug in Fase 1!
  • In Fase 1 hoef je je nog geen zorgen te maken over wat en hoeveel je eet
  • Zorg er eerst voor dat het eten van drie maaltijden per dag je past als een tweede huid en begin dán pas aan Fase 2

Voor wie het allemaal wel onder controle denkt te hebben en meent niet het gevaar te lopen binnen anderhalve week watertandend voor de etalage van een slagerij, warme bakker of patisserie te eindigen, geldt voor Fase 2 van DietExit het volgende:

Probeer je op de hoogte te stellen hoeveel calorieën je dagelijks eet.
  • Je kunt de informatie over hoeveel calorieën er in bepaalde producten zitten vaak terugvinden op de verpakkingen van die producten
  • Je kunt ook [ deze lijst] raadplegen, waar je de meest voorkomende producten met voedingswaarden kunt terugvinden
Probeer vast te stellen hoeveel calorieën je nodig zou hebben om op gewicht te blijven (dus om NIET af te vallen)
  • Hiervoor hebben wij een aardige rekenformule gevonden
  • Op je profielpagina kun je jouw dagelijkse energiebehoefte te berekenen
En probeer met deze verzamelde kennis je voordeel te doen!
  • Om af te vallen geldt de simpele regel: Eet minder dan je Dagelijkse Energiebehoefte
  • Per dag 1.000 calorieën minder eten dan je Dagelijkse Energiebehoefte, staat gelijk aan ongeveer 1 kilo afvallen per week
  • Richt je op het nemen van ca. 500 calorieën per dag minder dan je Dagelijkse Energiebehoefte. Afvallen hoeft namelijk helemaal niet zo snel te gaan en op deze manier is het allemaal veel makkelijker en leuker om vol te houden
Verder blijven alle regels uit Fase 1 onverminderd van toepassing
  • Nog altijd drie maaltijden per dag
  • Nog altijd geen voorgeschreven gerechten en/of hoeveelheden
    Je bepaalt wat je wel of niet eet tenslotte helemaal zelf!
  • Drie stuks fruit per dag
  • Eén eenheid zuivel per dag
  • Geen suikerhoudende (fris)dranken
  • 2 tot 3 glazen alcohol per dag en uitsluitend tijdens het avondeten
    Uiteraard alleen als je ouder bent dan 18 jaar
  • Voor het nemen van snoep, koekjes of enig ander product met toegevoegde suikers, tussen de maaltijden door, geldt ook in Fase 2 geen enkel excuus
    Deze waarschuwing blijft van kracht!: Bij twijfel over je gezondheid door enige lichamelijke reactie, in relatie tot het eten van drie maaltijden per dag en/of het innemen van minder suiker per dag, raadpleeg je altijd je huisarts of andere daartoe bevoegde zorgverlener!
  • Ook in Fase 2 mag je zo nu en dan (bij hoge uitzondering) een maaltijd vervangen voor een 'buitengewone omstandigheid' klik [hier]
    Blijft de leukste regel, maar toch nog maar een keertje deze waarschuwing: Gebruik deze regel altijd verstandig!
Je houdt ook Fase 2 vol tot het je werkelijk geen enkele moeite meer kost.
  • Dit betekent dat je helemaal onder controle hebt wanneer je 'wel of niet' gezond of 'te veel' eet
  • Dit betekent dat je precies weet wat jij aan voeding nodig hebt en je maaltijden daarop kunt afstemmen
  • Dit betekent dat je er aan toe bent je dagelijkse activiteiten te gaan afstemmen op je dagelijkse voedselinname
  • Dit betekent dat je er aan toe bent om te gaan bewegen of sporten, of (als je dat al deed) juist wat fanatieker te gaan bewegen of sporten
  • Je bepaalt helemaal zelf of je klaar bent voor Fase 3
  • De [Periodieke Test] {P.T} kun je nemen als leiddraad
  • Jezelf voor de gek houden kunnen we allemaal. Dat doe jij dus niet.