"...DietExit is een gratis Social Media Netwerk, waarbij iedereen die iets wil doen tegen overgewicht zich kan aanmelden..."

Fase 3.

De Balans


Fase 3 kenmerkt zich door:
Hoeveel eet ik, hoeveel beweeg ik?


 
In Fase 3 wordt gekeken naar onze dagelijkse lichamelijke activiteiten - en de Dagelijkse Energiebehoefte die daarmee samenhangt - in verhouding tot onze dagelijkse inname van voedsel.
Als het goed is weet jij inmiddels van jezelf tot welke categorie je behoort met betrekking tot je dagelijkse activiteiten:

  1. Je leidt een zittend leven
  2. Je leidt een weinig actief leven
  3. Je leidt een licht actief leven en traint of sport 1 tot 3 dagen per week
  4. Je leidt een redelijk actief leven en traint of sport 4 tot 5 dagen per week
  5. Je leidt een zeer actief leven en traint of sport 6 tot 7 dagen per week
  6. Je leidt een bijzonder actief leven en traint of sport 2 keer per dag

Als het goed is weet je ook tot welk stadium je verkeert met betrekking tot wat je dagelijks eet

  1. Je eet minder dan je Dagelijkse Energiebehoefte en je valt dus nog steeds af (Ideaal! Als je nu (nog meer) gaat sporten zul je verbluffende resultaten gaan zien!)

  2. Je eet gelijk aan je Dagelijkse Energiebehoefte en je blijft dus op gewicht (Als je je streefgewicht nog niet bereikt hebt is dit hét moment om (nog meer) te gaan sporten)

  3. Je eet meer dan je Dagelijkse Energiebehoefte en je komt dus aan (Direct terug naar Fase 2 of anders hóóg tijd om (nog meer) te gaan sporten!)


Notitie:
In de stadia 1 en 2 is er sprake van een gecontroleerde voedselopname. In stadium 3 is daar duidelijk nog geen sprake van. Toch heb je (in welke fase je ook zit) alles zelf in de hand! Voor alle categorieën geldt namelijk onverminderd de gulden regel: Als je wilt afvallen (of nog sneller wilt afvallen), zul je óf (nog) minder moeten gaan eten, óf je dagelijkse lichamelijke activiteiten moeten gaan opvoeren. En aangezien wij van DietExit juist niet houden van alsmaar minder gaan eten, is ons streven dus: meer gaan bewegen.
Hoe ga je hier nou verstandig mee om?

Bepaal wat je uiteindelijk wilt bereiken
Ik denk dat iedereen het wel met mij eens is dat een levensstijl als beschreven in categorie A (Een zittend leven) niet echt ideaal is. Behoudens dat je geen andere mogelijkheid hebt, bijvoorbeeld door blessures of andere lichamelijke beperkingen, is het zaak om minimaal te streven naar een levensstijl als beschreven in categorie C (Een licht actief leven met 1 tot 3 dagen trainen of sporten per week) met eventueel een uitloper naar categorie D (Een redelijk actief leven met 4 tot 5 dagen trainen of sporten per week).
De categorieën E en F hoeven geen noodzakelijk streven te zijn. Natuurlijk, als trainen en sporten hoog op jouw lijstje staan van dagelijkse favoriete bezigheden, dan ga je hiervoor.

Bouw het rustig op
Tot welke categorie je ook behoort, meer gaan bewegen en sporten doe je altijd gecontroleerd. Wie nog nooit (of misschien heel lang geleden) heeft hardgelopen, trekt niet opeens loopschoenen aan om een poging te wagen in één keer 10 kilometer hard te gaan lopen. Evenzogoed ga je in een dergelijk geval niet bij de eerste poging uitproberen hoe snel je wel niet bent op de 100 meter sprint. En al helemaal niet hoe hoog of hoe ver je wel niet kunt springen. Voor je het weet zit je in categorie A (Een zittend leven) maar nu omdat je op verschillende plekken in je lichaam spieren hebt afgescheurd waarvan je vooraf het bestaan niet eens wist. Bouw in alle gevallen je bewegingsactiviteiten in een rustig tempo op op. Als je twijfelt of je dat op eigen kracht kunt doen, sluit je dan aan bij een sportvereniging of sportschool en laat je begeleiden. Ook jouw fysiotherapeut zal je hierin van adviezen kunnen voorzien. Schroom je niet om je op dit gebied te laten informeren.

Blijf jezelf controleren!
Je zult merken dat door meer bewegen en sporten - bij een gelijkblijvende voedselopname - je lichaamsgewicht (sterker) zal gaan afnemen. Op een bepaald moment zul je gaan merken dat je lichaamsgewicht (een tijdje) wat langzamer gaat afnemen of mogelijk zelfs wat gaat toenemen. Dat is het moment dat je spiermassa begint aan te kweken door het sporten. Allemaal goede ontwikkelingen tot dusver. Niets meer aan doen en volhouden zo, zou je zeggen. Toch? Nou, ja en nee. Hou altijd in de gaten hoe je je hierbij voelt. Slapheid en futloosheid bijvoorbeeld, zijn symptomen die aangeven dat jouw lichaam een en ander te kort komt doordat er meer van gevraagd wordt dan het binnenkrijgt. Aanhoudende spierklachten of pijnlijke gewrichten geven juist weer aan dat de opgebouwde belastingen mogelijk te hoog gegrepen zijn in verhouding tot je huidige lichamelijke conditie. Hou deze signalen van het lichaam daarom altijd in de gaten en luister er naar. En nog wel het allerbelangrijkste: Raadpleeg bij twijfel altijd je huisarts of andere daartoe bevoegde zorgverlener.

Dan nu het punt waar het allemaal om zal gaan draaien: De Balans
Het zal duidelijk zijn dat je niet de rest van je leven minder kunt blijven eten dan je Dagelijkse Energiebehoefte. Op den duur zul je je lichaam van voldoende brandstof moeten voorzien om de ideale conditie te kunnen handhaven. Het mooie is, als jij je aan het programma van DietExit hebt gehouden en nog altijd niet meer dan drie maaltijden per dag neemt, dan zal dat helemaal vanzelf gaan! Zodra de ideale conditie van je lichaam in zicht begint te komen (en dat hoeft nog lang niet in de buurt van je streefgewicht te zijn), zul je zoveel controle krijgen over je lichaam, over wat je eet en over hoeveel je beweegt, dat je zonder er bij stil te staan de benodigde voeding neemt die nodig is voor de prestaties die je levert. Dat proces sluipt er als het ware vanzelf in. De laatste kilo's die je dan nog afvalt zullen vanaf dat moment ook uiterst traag gaan. Je lichaam is zich aan het 'resetten'. Dit is het moment dat je met een gerust hart kunt zeggen: Ik heb het helemaal onder controle en stap over naar Fase 4!